Rzeźby w Ogrodzie (Botanicznym)

„Kod Genetyczny: 21. Warszawski Obszar Rzeźby” trwa w Ogrodzie Botanicznym od 24 czerwca. Można powiedzieć, że byłam przy jej otwarciu. Biegając z aparatem między drzewami słyszałam niewyraźne słowa wystąpień:  rzeźba, pracownia, profesor, Akademia Sztuk Pięknych. A potem co rusz wchodzili w kadr odświętnie i nietuzinkowo przystrojeni ludzie. Czasami z kielichami w dłoniach. Przemierzali aleje Ogrodu od rzeźby do  rzeźby (obiektu rzeźbiarskiego?).

Właściwe zrozumienie tytułu wystawy to może być zadaniem najważniejszym. Nie znam katalogu towarzyszącego wystawie; zazwyczaj w takich publikacjach kuratorzy wykładają co autor miał na myśli. Ja wykładam zaledwie kilka luźnych refleksji przypadkowego odbiorcy.

Kod genetyczny 21 kojarzę z chromosomem 21 odpowiedzialnym za dziedziczenie  wszystkich cech z wyjątkiem cech związanych  z płcią. Zawiera około  1,5% ludzkiego DNA i do 400 genów.  Liczbę 21  wiążę także z XXI wiekiem – epoką odpadu, powszechności śmiecia, upadających  autorytetów i charyzmatycznych yutuberów.

Przetworzenie i dekonstrukcja historycznych tradycji warszawskiej Akademii: marmur zastępuje beton, zardzewiała stal, drut, aluminiowa blacha za nic mają odlewy z brązu, a cokołem staje się emaliowana wanna. Zdaje się, że każdy z nas może wypatrzeć tego typu rzeźby w ogrodach. Otoczenie zieleni i spuścizna tradycji Akademii i Ogrodu Botanicznego uszlachetniają je. Może gdzieś między krzewami i trawami ukryta jest rzeźba z gumy. Na przykład w formie łabądka z polówki opony. Tego elementu wyraźnie brakuje.

Wystawę zorganizowała Fundacja Sztuki Polskiej Art Gersonica i Wydział Rzeźby warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.

To na stronie Fundacji znalazłam potwierdzenie dla moich intuicji: „Celem wydarzenia jest upowszechnianie wiedzy o dziedzictwie kulturowym Warszawy i popularyzowanie współczesnych kreacji rzeźbiarskich artystów związanych unikalnym kodem genetycznym, wyrastającym z oryginalnych idei historycznych Pracowni Wydziału Rzeźby, prowadzonych przez wybitnych twórców i pedagogów warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Ekspozycja obejmuje obiekty następców Tadeusza Breyera, Bohdana Chmielewskiego, Xawerego Dunikowskiego, Oskara Hansena, Jerzego Jarnuszkiewicza, Grzegorza Kowalskiego, Jana Kucza, Adama Myjaka, Antoniego Pastwy, Franciszka Strynkiewicza, Mariana Wnuka i innych twórców, których dorobek i działalność artystyczna miały wpływ na rozwój polskiej sztuki.

Kinga Smaczna-Łagowska „Sen II

Mateusz Wójcik „Uwięziona

 

Grzegorz Gwiazda „Secret

Tomasz Górnicki „Swim

Tomasz Górnicki „Cosmos II

Grzegorz Pogacz

rzeźba

 

„Fontanna”

Kinga Smaczna-Łagowska „Sen II

Paweł Stręk „Biegnący

Niestety z przejęcia nie sfotografowałam wszystkich tabliczek, więc nie wszystkie rzeźby mają podane tytuły i autorów.

 

 

Dodaj komentarz